Media społecznościowe są coraz chętniej wykorzystywane do sprzedaży produktów. Na popularności zyskuje Instagram, który według oficjalnych danych, może pochwalić się przeszło 1 mld aktywnych kont na całym świecie1. Nic więc dziwnego, że wiele firm traktuje tę platformę jako kolejny kanał do pozyskiwania klientów. Czy to rzeczywiście dobra decyzja?

Instagram to miejsce pozwalające na bezpośrednią komunikację firm oraz indywidualnych użytkowników. Stanowi okazję do generowania leadów, budowania pozytywnego wizerunku marki. Specjaliści zajmujący się marketingiem nawiązują tę drogą kontakt z influencerami. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce Instagram będzie stosowany również do bezpośredniej sprzedaży. Niedawno Marck Zuckerberg ogłosił wprowadzenie rewolucyjnego rozwiązania w postaci sklepów online działających równocześnie na Instagramie, Facebooku, a także komutatorach WhatsApp i Messenger.
Facebook Shops – czy to dobre rozwiązanie?
Nowe narzędzie do sprzedawania produktów ma charakteryzować się intuicyjną obsługą. Według zapowiedzi sklepy online mają być darmowe, a ich utworzenie będzie szybkie. Do zalet rozwiązania należy również wielokanałowość. Jeśli użytkowcy wrzucą do koszyka produkt wybrany na Instagramie, będą mogli dokończyć transakcję po przejściu na Facebooka. Co istotne, raz wpisane dane adresowe będą zapamiętane, co w praktyce pozwoli zmniejszyć ilość tzw. porzuconych koszyków. Facebook ma wprowadzić też programy lojalnościowe. Na razie są to jednak jedynie zajawki. Facebook Shops ma pojawić się najpierw w Stanach Zjednoczonych, a dopiero później zostanie przeniesiony na polski grunt. Wiele wskazuje na to, że może się u nas dobrze przyjąć.
Media społecznościowe to potężne narzędzie biznesowe!
Zgodnie z maksymą Scota Cooka: Marka nie jest już dziś tym, o czym mówimy konsumentom – jest tym, co konsumenci mówią na jej temat między sobą 2. Podejście tego amerykańskiego biznesmena, dyrektora eBay oraz Procter & Gamble, jest dziś bardzo aktualne. Firmy chętnie wykorzystują potencjał Instagrama do zwiększenia swoich przychodów. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie platformy pozwalają na dotarcie do docelowych odbiorców. Instagram zrzesza osoby między 15 a 34 rokiem życia (wynika z raportu Gemius/PBI)3. Jeśli więc zależy nam na zdobyciu klientów z innych segmentów, warto postawić na serwisy typu LinkedIn.

1 https://business.instagram.com/?locale=pl_PL
2 http://sj.wne.sggw.pl/pdf/PEFIM_2019_n70_s56.pdf, s.57
3 http://pbi.org.pl/raporty